CYKLUS KREATIVNÍCH DÍLEN PRO UČITELE ZŠ, SŠ A ZUŠ

15. a 22. listopadu / studio ITAKA (15-19hod)

 

PŘIHLÁŠKA

vedou hudebník a perkusista Tomáš KERLE a skladatelka a hudebnice Gabriela VERMELHO

  • Jak propojit výuku a radost z hudby,  aby účastníci odcházeli s tím, že se naučili mnoho nového a zároveň je to bavilo?
  • Jak žáky a studenty motivovat v chuti se dál hudebně rozvíjet?

Opřeni o zkušenosti skvělých profesionálů chceme vám, pedagogům, přinášet inspiraci v podobě nových technik, her a cvičení. Zapojení lektoři jsou aktivními hudebníky s bohatou pedagogickou praxí. Každý z nich vám nabídne svoje zkušenosti a svou metodiku. Naučíte se prvky, které si můžete  osvojit a obohatit tak školní výuku hudební výchovy.

 

Výuka bude mít podobu jednorázových odpoledních workshopů, kde si pedagog vše sám vyzkouší a odnese si jak praktickou zkušenost, tak i materiály, z nichž bude moct čerpat.

 

PŘEHLED DÍLEN

  •  15. listopadu - CESTA RYTMU – ROZVOJ HUDEBNÍHO VNÍMÁNÍ SKRZE AFRICKÉ RYTMY - vede Tomáš KERLE
  • 22. listopadu AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ - vede Gabriela Vermelho

 

PODROBNÝ PŘEHLED

 

CESTA RYTMU – ROZVOJ HUDEBNÍHO VNÍMÁNÍ SKRZE AFRICKÉ RYTMY

vede Tomáš KERLE / určeno pro ZŠ, SŠ i ZUŠ

 Pátek 15 listopadu / Studio Itaka 15-19h / 

 

Rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející rozvíjející tělesnou koordinaci a podporující vnímání více rytmických vrstev najednou / základy rozmanitých bodypercussion přístupů (hra na tělo) / rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu / zapojení hlasu jako rytmického elementu, kreativní práce s rytmickými slabikami / zkoumání rozmanitých zvukových možností djembe a basových bubnů (pozice nástroje, držení těla, efektivní pohyb při hraní, základní technika hry)./ základy jednoho z tradičních západoafrických rytmů - krátké rytmické doprovody, ukázka delších rytmických vět při sólování, principy skupinové hry; zkoumání možností, jak dobře vystavět rytmickou skladbu (aranže, zvukové a rytmické vrstvy atd.) / rytmická práce s boomwhackery

 

TOMÁŠ KERLE je hudebník, perkusista, korepetitor a lektor rytmických workshopů. Pravidelně spolupracuje s mnoha institucemi jako korepetitor a lektor (katedra tance HAMU, program Tanec školám s divadlem Ponec, vzdělávací aktivity pro pedagogy v rámci akreditovaných seminářů ve společnosti Tamburína).  Od roku 2008 se věnuje pořádání bubenických seminářů a rytmických dílen „Cesta rytmu“ pro veřejnost, školní instituce a firmy. V průběhu své hudební dráhy působil v mnoha rozmanitých českých i zahraničních kapelách a projektech (Marimba Mama, Ghana Dance Ensemble, All Star Refugee Band, Barati Squad, Soundokan, Topos Kolektiv ad.) www.cestarytmu.cz

 

 

AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ

vede GABRIELA VERMELHO / určeno pro ZŠ, SŠ i ZUŠ

Pátek 22. listopadu / Studio Itaka / 15-19h

Témata, která lze obsáhnout a prakticky si vyzkoušet na tomto semináři, napište nám, která by vás zajímala: jak pracovat s hlasem, jako se svým nejpřirozenějším a nejdokonalejším nástrojem, který každý vlastní / jak pracovat s psychikou během vystupování na veřejnosti / velké téma také pro učitele – jak správně pečovat o svůj hlas a jak jej posílit / jednoduchá a základní dechová a hlasová cvičení / hlas jako léčebná síla a prostředek / ad základy improvizace – na základě jednoduché lidové písně – kterou se můžeme společně naučit – vyzkoušet si na této písni různé hudební styly, postupy / zaměření na text - tzn. na základě dané lidové písně zaměřit se pouze na význam textu – jako první bod – pokusit se zhudebnit tuto píseň bez znalosti původního notového zápisu – tzv. popustit uzdu své hudební fantazii – s tím, že každý nápad je dobrý – nehodnotit! výsledkem může být zajímavý postup při porovnávání vlastní hudební tvorby a hudebním materiálem dané lidové písně / dalším krokem je inspirace „běžným“ životem – vždyť zhudebnit a zazpívat se dá například i telefonní seznam! / jak se dají hudebně zpracovat emoce? - další možný okruh k vyzkoušení a zamyšlení / pozorování a načítání okolního světa – opět další možné cvičení k volné improvizaci – každá osobnost načítá „stejný“ svět kolem sebe „jiným“ způsobem – opět další téma k volnému hudebně-textovému zpracování a vyjádření / zhudebni své jméno! – jméno je podstata každé bytosti – ať už v jakémkoliv smyslu vnímání a následnému zpracování / společné tvoření písně na základě intuitivního vyřčení prvního slova každého člena skupiny

 

GABRIELA VERMELHO je výraznou osobností naší hudební a divadelní scény. Je současně zpěvačkou, houslistkou, violistkou, hráčkou na kvinton, skladatelkou a herečkou, působí v oblasti klasické hudby,
muzikálu, jazzu a rockové alternativy. Věnuje se hudební pedagogice, vyučuje na ZUŠ v Praze, organizuje pravidelně celodenní hlasové semináře, tématem je improvizace a rozvíjení autorské tvorby, použití hlasu jako jednoho z možných terapeutických nástrojů při osobnostním rozvoji. Je zvána jako lektorka hlasových, hudebních a improvizačních dílen v rámci festivalu ProArt. Je lektorkou programu Tanec školám s divadlem Ponec, kde se věnuje hlavně improvizovanému hudebnímu doprovodu. V roce 2022 se stala lektorkou dětských hudebních dílen v rámci festivalu Struny dětem. Zde se také věnovala rozvíjení improvizace a hudebně-textové tvorby dětské písně. Zabývá se tématikou interpretace a novátorského zpracování lidové písně. Je primariem kvarteta Gadrew Way, spolupracovala se např. se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorním orchestrem Pavla Haase, Orchestrem Berg, skupinou Čechomor atd.
 Je členkou kapely Maraca a Zimbova, vystupovala společně s Epoque
Quartetem a Petrem Wajsarem ve sdružení Ewave. V roce 2013 založila svou hudební skupinu GaRe, se kterou se věnuje pouze autorské hudbě. http://www.gabrielavermelho.cz/

 

ORGANIZAČNÍ INFORMACE

KDY: pátek 15. a 22. listopadu

KDE: Studio Itaka, Korunní 35, Praha 2

KAPACITA: 20 účastníků

CENA: 350,-

PŘIHLÁŠKA

 

Aktivity Hlasohledu probíhají za podpory Evropské unie, Národního plánu obnovy, Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury - děkujeme!

 

       

 

 

 

 

 

CZ / EN